Maminky vs. data marketérů

2FRESH
4 min readNov 13, 2019

Maminky. Svoji mateřskou se rozhodly ve 21. století zasvětit sledování ostatních matek-influencerek, praní látkových plen, rozvíjení diskuzí na fórech a televizním reklamám. Přijde vám, že realita je někde jinde? Pak jste buď hodně uvědomělým marketérem, nebo, a to je pravděpodobnější, maminkou.

Díky projektům zaměřeným na chování rodičů coby zákazníků jsme měli možnost nahlédnout pod pokličku toho, jak nad svými daty přemýšlí majitelé e-shopů i brand manažeři, nicméně, výsledný obrázek nám pomohly dokreslit až insighty z osobních setkání s cílovkou, tedy s maminkami. Jak se liší jejich pohledy na věc, a v čem se naopak shodnou? Mrkněte na malou ochutnávku z 2FRESH Talku 31. října, jehož hostem byl i Nicolas Vrba s výsledky unikátního výzkumu z platformy Modrý koník. ↓

Chcete získat více poznatků, tipů a hlavně zajímavých čísel, se kterými můžete dál pracovat? Vyplňte krátký formulář a zašleme vám záznam z celé akce!

Výběr zboží

Marketér: E-shop už nám nějaký ten pátek šlape. Máme celkem širokej sortiment včetně oblečků pro holčičky i pro kluky. Zákaznice můžou po webu brouzdat klidně celý den, mají na to čas.

Maminky:

“Sehnat jinou barvu než růžovou a modrou není jen tak. Snažím se vybírat spíše neutrální výbavu. Ale oblečení máme hodně do modra. Je fakt těžký sehnat jiný barvy.”

“Pokud se mi líbí oblečení, hračky nebo třeba knížky určený pro starší děti, často prostě ujedu a nakoupím to dopředu. Už teď vím, co budu dávat malému číst, až mu bude osm.”

“Vzhledem k tomu, jak jsou příkrmy kontrolovaný, tak jsem je kupovala kdekoliv, na konkrétním řetězci nebo webu nezáleželo.”

“Když zjistím, že něco potřebuju, nebo se chci jen tak podívat na sociální sítě, mám na to asi tak 20 minut. Kojení je snad jediný čas, kdy si můžu na chvilku sednout a mám klid.”

Marketér: Statistiky říkají, že lidi pořád víc nakupujou přes mobil, jde tam hodně o tu vizuální stránku. Mám skvěle nafocený produkty, 3D modely, všecko. Všechno si kontrolujem s grafikem, abychom se na to podívali ve více lidech. Vždycky přijde s laptopem, pokecáme, maximálně se upraví pár detailů.

Maminky:

“Mantinel jsem koupila, až když jsem ho viděla nafocenej v postýlce. U některých věcí si vůbec nedovedu představit, k čemu jsou.”

“Často si pošlu odkaz přes Messenger, abych si ten e-shop pak znova vyhledala na notebooku.”

“Popravdě doteďka nevím, co jsou to ty cookies.

Objednávka

Marketér: Tak objednávání z pohledu UX už máme taky vylazený, od přidání konkrétního zboží do košíku rovnou k údajům a platbě.

Maminky:

“Informace SKLADEM je fakt důležitá.”

“Nenávidím, když dám něco do košíku, a hned mě to do toho košíku hodí a musím se vracet.”

“Na e-shop se jdu podívat klidně i víckrát, je super, když si košík zboží pamatuje.”

Doprava

Marketér: Dopravce jsme řešili dlouho, pomohla nám data. Co se týče samotnýho doručování, řek' bych, že maminky budou v tomhle hodně flexibilní, koneckonců jsou s dětma doma.

Maminky:

“Vadí mi, když mi e-shop dá na výběr jen jednoho dopravce.”

“Kurýr mi vždycky vzbudí dítě. A poštu taky těžce nedáváme.”

“Česká pošta k nám vůbec nechodí. PPL má strašně hodné řidiče a donesou mi to.”

Loajalitní programy

Marketér: Mechanika našeho loajalitního programu je celýmu salesu jasná. Na poradě jsem dostal pozitivní feedback.

Maminky:

“Nejsem sběrač bodíků — většinou mi to propadne dřív, než to využiju.”

“Dlouho mi nebylo jasný, jak tu slevu vygeneruju.”

Influenceři a sociální sítě

Marketér: Influencery samozřejmě zvažujeme. Jako ideálního ambasadora naší značky si představuju Nikol, minule to fungovalo suprově.

Maminky:

To mám od kamarádky…někde jsem byly a kamarádka viděla, že Tonča má polyester… to se úplně zhrozila a od tý doby si na to dávám pozor a kupuju vlnu.”

“Máme s holkama skupinu na Facebooku. Když jedna z nás objeví něco fajn, děláme pak hromadnou objednávku.”

“Když jsem s produktem spokojená a navíc chutná i malému, sdílím info ve Stories. Dost lidí mi na to reaguje. Mě samotnou tyhle recenze od ostatních taky dost zajímají.”

V 2FRESH jsou pro nás vstupní data od klienta důležitá, ale jeho hypotézy si ověřujeme a dále rozvíjíme prostřednictvím výzkumu, který zahrnuje například workshopy nebo uživatelské testování. Zaujal vás náš přístup? Podívejte se, jak firmám pomáháme budovat vztah se zákazníkem!

Markéta Oudesová, Community Manager & Analyst

--

--

2FRESH

Pomáháme produktovým týmům s designem. Pomáháme designerům růst a mít pestrou práci.